Klassdiagnoser för högstadiet och gymnasiet
Av: Maj-Gun Johansson
Syfte: Diagnostiskt material för kvalitativ diagnos av läs- och skrivförmåga
Ålder: Högstadiet och gymnasiet
Administrering: Främst grupp
Nytt i läsförståelseproven i LS RevideradTill hösten 2024 publiceras nya normer för läsförståelseproven i LS Reviderad som även får ett något reviderat innehåll. • Läsförståelse I och Läsförståelse II får nya uppgiftshäften med delvis nya texter och nya normer. • Läsförståelse III har samma uppgiftshäften som tidigare, men får nya normer. • Svarsblanketterna till Läsförståelse I, II och III är oförändrade. De nya normerna är insamlade under åren 2022 och 2023 och publiceras i ett separat tillägg till LS Reviderad handledningen. Tillägget kommer att följa med beställningar av läsförståelsematerialet och handledningen. |
Ett lättadministrerat diagnostiskt material för skolår 7–9 och gymnasiets årskurs 1. Utgångspunkten är en kvalitativ analys av läs- och skrivfunktionen, som visar såväl starka som svaga sidor hos den enskilde eleven och ger möjlighet till individuellt anpassade åtgärder. Diagnoserna är konstruerade i varierande svårighetsgrad för att möjliggöra kontinuerlig uppföljning av elevernas läs- och skrivfärdigheter under hela högstadiet eller de första gymnasieåren.
Delprov:
• Diktamen I, II och III i stigande svårighetsgrad
• Avläsning – 50 ord i stigande svårighetsgrad
• Avläsning – 49 nonsensord i stigande svårighetsgrad
• Ordförståelse I och II i stigande svårighetsgrad
• Läsförståelse I och II i stigande svårighetsgrad; båda innehåller vardera tio texter. Maxtid 35 minuter.
• Läsförståelse III som ger ett mått på antal rätt och använd lästid. Innehåller sex texter, varav fem är längre än i övriga läsförståelseprov. Tiden mäts individuellt; maxtid 50 minuter.
För åtgärder på elevnivå finns blanketter för kvalitativ analys till Läsförståelse I, II och III. Dessutom finns ett schema över feltyper till diktamensproven i handledningen.
Normer
Se ovan om nya normer som kommer hösten 2024.
Normeringen för år 2003 är genomförd på ett urval av klasser från 11 kommuner runt om i landet. Normeringen ägde till största delen rum under hösten. Data från denna samt resultat från elever med annat modersmål än svenska redovisas i handledningen.
Normsupplement, finlandssvenska normer för årskurs 7 och 9
Normsupplementet innehåller finlandssvenska normer för åk 7 och 9, för deltesten Diktamen I och III, Ordförståelse I och II samt Läsförståelse I och III (inklusive Läskvot).
Normeringen genomfördes i skolor i Svenskfinland under 2007–2008, och innefattar 555 elever från årskurs 7 samt 562 elever från årskurs 9.
>> Ladda ner normsupplement här
Att använda svenska läs- och skrivdiagnostiska prov för elever med annat modersmål
* Förbrukningsmaterial
** Innehåller fyra kopieringsunderlag för Kvalitativ analys Läsförståelse I, II och III samt en Elevjournal.
Alla priser är exklusive moms och frakt
Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga
Dyslexiscreening för ungdomar och vuxna
Screeninginstrument, svenska och engelska, för årskurs 1-9 och år 1 i gymnasiet
Diagnostisering av grundläggande färdigheter i läs- och stavningsförmåga hos elever i årskurs 1-6
Dyslexiscreening för finlandssvenska ungdomar och vuxna
Produkten har blivit tillagd i varukorgen