Screening syftar på användandet av objektiva test som administreras på gruppnivå. Dessa test ger pedagogen en översiktlig och allmän bild av klassens och enskilda elevers färdigheter.
Screening kan även ses som ett pedagogiskt verktyg för att utvärdera om den undervisning som bedrivs har önskvärd effekt. Resultaten från en screening kan på så vis ligga till grund för den fortsatta planeringen av undervisningen i klassen.
Individuella test. När screening genomförts i en klass, bör elever med låga resultat uppmärksammas och följas upp med individuella test. På så sätt får pedagogen fördjupad information om enskilda elevers färdigheter, styrkor och svagheter.
För samtliga individuella test gäller att kartläggningen bör utmynna i ett individuellt åtgärdsprogram.
Läs mer om screening och individuella test
Att använda svenska test för kartläggning av läs- och skrivförmåga för elever med annat modersmål
En bok av Anna Fouganthine & Christer Jacobson
Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga
Språkförståelse av ord, meningar och text, för skolår 4–7
Screeninginstrument, svenska och engelska, för årskurs 1-9 och år 1 i gymnasiet
Diagnostisering av grundläggande färdigheter i läs- och stavningsförmåga hos elever i årskurs 1-6
Kartläggning av språklig förmåga hos barn 6-13 år
Dyslexiscreening för skolår 3, 5 och 7
Utgående – Diagnostiskt test som mäter språkutvecklingen hos barn
Dyslexiscreening för skolår 3, 5 och 7. Finlandssvensk version
Produkten har blivit tillagd i varukorgen